Summa leidt vakmensen op, maar hoe ze daarna succesvol solliciteren, dat leren ze niet. Docent Hafid Bouteibi verbaasde zich erover. Daarom begon hij zo’n 5 jaar geleden ‘Onderwijsassistent aan de bak’ voor laatstejaars studenten onderwijsassistent. “In het traject leren ze onder meer hoe ze een succesvol sollicitatiegesprek voeren, hoe je netwerkt en je weg op de arbeidsmarkt vindt.” Om het project naar een hoger niveau te tillen, ging Hafid dit jaar de samenwerking met het Leerwerkloket aan.
Talenten
Bij het Leerwerkloket volgden studenten diverse workshops, zoals: hoe presenteer ik me aan een werkgever en hoe stel ik een goed cv op. Maar ook: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? “Als je geen baan als onderwijsassistent vindt, moet je op zoek naar alternatieven”, legt Monique Lemaire van het Leerwerkloket uit. “Het is goed om je talenten en vaardigheden te kennen en te weten welke kansrijke beroepen daarbij passen. Dat hebben ze bij ons ontdekt.”
Succes met solliciteren
Studenten zijn blij met het traject. Manisha Noharie: “Ik ben bezig met een sollicitatiebrief. Normaal zou ik daarin alleen over mezelf vertellen, nu toon ik ook interesse in de organisatie, in waar zij voor staan en hoe dat bij me past.” Dat heeft ook Sabine Op Heij gedaan. Met succes. “Als ik klaar ben met mijn opleiding, mag ik op sollicitatiegesprek komen.” Dat gesprek heeft ze in een workshop al geoefend. “Ik was altijd heel zenuwachtig. Ik heb geleerd dat ik rustiger kan blijven door me te focussen op het gesprek zelf. Ik heb er vertrouwen in.”
Collega’s
Gwenny Sieben noemt het opstellen van een goed cv als belangrijke leerervaring. “Daarin schrijf ik nu niet alleen welke opleiding ik gedaan heb, maar ook bijbaantjes, vrijwilligerswerk, mijn interesses en vaardigheden. En ik doe er een goede foto bij, ook heel belangrijk.” Elke Dekkers sluit zich daarbij aan. “Ik weet me nu veel beter te presenteren. Wat ook heel fijn is: je doet het hele traject samen met studenten, als collega’s. We helpen elkaar, geven elkaar feedback. Dus we leren ook om goed samen te werken.”
Masterclass
Hafid is trots op de studenten. “Ze sluiten het traject af met een sollicitatiegesprek bij iemand die ze niet kennen. Dit jaar doet bijvoorbeeld ook Laurent de Vries mee, voorzitter college van bestuur.” Hij hoopt dat meer opleidingen een dergelijk traject opstarten. “Samen kunnen we ervoor zorgen dat studenten niet in de bijstand belanden na hun studie.” Of de samenwerking met het Leerwerkloket in deze vorm een vervolg krijgt, weet Monique nog niet. “We willen Summa zeker helpen, zodat studenten beter toegerust de arbeidsmarkt betreden. Dat zou bijvoorbeeld ook kunnen in de vorm van een masterclass voor docenten die studenten daarin gaan begeleiden.”
Wil je meer weten over ‘Onderwijsassistent aan de bak’ of binnen je opleiding zelf aan de slag met een dergelijk traject, neem dan contact op met Hafid Bouteibi. Hoe je je in een veranderende arbeidsmarkt kunt blijven ontwikkelen, lees je op de site van het Leerwerkloket.
Bron: Summa Magazine, Het online magazine voor Summa medewerkers juli 2021, derde editie.